9. Głębinowe Centrum Badawcze
Pierwsze, co zobaczysz po przybyciu tutaj, to wielkie błękitne światło, które naprzemiennie gaśnie i zapala się. Podchodź do niego wtedy, kiedy gaśnie, inaczej będziesz walczył z różnymi potworami. Kiedy dojdziesz do światła, rozpocznie się walka z Rubismokiem. Po niej pojawi się pytanie. Odpowiedz "Nigdy", a wtedy zaatakuje cię drugi smok. Tym razem będzie to atak od tyłu (umiejętności Alarm i Inicjatywa nie pomagają), zatem ta walka może być już trudniejsza. Kiedy pokonasz smoka, pojawi się kolejne pytanie. Wybierz trzecią odpowiedź, która jest ukryta i brzmi "To nasza natura", a zaatakuje cię Bahamut.
Po wygranej walce Bahamut przyłączy się do ciebie, a tobie pozostanie dalsza droga w dół, jeśli takie jest twoje życzenie. Najpierw jednak wyjdź stąd i wróć na swój statek, gdzie porozmawiasz z resztą drużyny. Po tym wejdź tu znowu, a zobaczysz punkt zapisu oraz zejście w dół. Schodząc, będziesz otwierał drzwi przy pomocy jednostek pary. Na wstępie masz ich 20. Drzwi w dół otworzą się samoczynnie przy zużyciu czterech jednostek. Później sam będziesz ustalał, ile pary zużyjesz. Najlepiej zużyć teraz dwie i wejść do pokoju po lewej. Otwarcie go pochłonie kolejne cztery jednostki, jednakże otworzyło ci dostęp do kotłowni. Tam będziesz mógł uzupełnić ilość pary o siedem dodatkowych jednostek. Na następnych poziomach używaj kolejno jedną jednostkę, jedną jednostkę i cztery. Jeżeli masz w drużynie Zella, nie zużyjesz tych czterech jednostek, ponieważ on otworzy zejście ręcznie. Od ciebie zależy, czy chcesz walczyć z potworami, które wskutek tego będą się później pojawiać.
Na samym dole, po przejściu wszystkich schodów, zobaczysz przełącznik. Żeby go użyć, musisz mieć przynajmniej 10 jednostek pary. Jeśli to zrobisz, pojawi się Bestyjon Ultima. To jeden z dwóch najpotężniejszych przeciwników w grze, ale warto z nim powalczyć, ponieważ to właśnie od niego można wyciągnąć GFa Eden.
10. UFO
Być może podczas biegania po mapie udało ci się już natknąć się na statek kosmiczny, zabierający ze sobą jakiś fragment ósemkowego świata. Jeśli tak, to wszystko z tobą w porządku - w tej grze naprawdę możesz spotkać UFO. Zadanie to możesz wykonać w pełni dopiero, gdy będziesz mieć Ragnaroka.
Najpierw musisz odwiedzić cztery miejsca na mapie świata (wszystkie są zaznaczone u nas na stronie). Dobrze włączyć sobie umiejętność Enc-None. Kiedy będziesz biegał po wyznaczonych miejscach, prędzej czy później pojawi się ekran walki. Nie będziesz jednak musiał nikogo pokonać, zobaczysz jedynie przelatujący spodek. Wspomniane miejsca to:
- plaża Mandy niedaleko Timber
- tereny wokół Wioski Winhill
- Półwysep Wrzosu nieopodal Trabii (konkretnie ta mała wysepka nieposiadająca plaży)
- pustynia Kashkabald na kontynencie Centra.
Kiedy obejrzysz statek czterokrotnie, czas na bliższe spotkanie. Poleć Ragnarokiem na skały przy lesie Grandidi (na północ od Świętego Gaju Chocobo), a zaatakuje cię rzeczony stateczek. Kiedy go zdemolujesz, odleci (w nie całkiem kontrolowany sposób) na znajomą ci Równinę Alcauld, na której wcześniej stał Ogród Balamb. Tam znajdziesz udręczonego właściciela statku. Nakarm biedaka pięcioma Eliksirami (przed walką upewnij się, że je masz - drugiej szansy nie dostaniesz), a w dowód wdzięczności otrzymasz kartę PuPu - jedyną unikatową kartę we Wszechświecie. Jeśli nie lubisz kosmitów, możesz także pacnąć aliena (biedaczysko ma tylko 10 HP), w zamian za to otrzymasz Dopalacz. Decyzja należy do ciebie.