Można się spodziewać, że w grze, w której jednym z głównych wątków są splatające się losy czarownic, magia będzie odgrywała ważną rolę. W świecie
FFVIII magia ma podwójne znaczenie. Można nie tylko
korzystać z niej podczas walki, ale także znacznie poprawić swoje statystyki,
podłączając czary pod konkretne współczynniki. Ten drugi aspekt jest nawet ważniejszy od pierwszego - ponieważ można przejść całą grę, nie używając wcale magii bądź robiąc to tylko epizodycznie, natomiast bez podłączania czarów pod statystyki ciężko jest pokonać nawet proste potwory.
Spis dostępnych czarów oraz ich właściwości są szerzej opisane w dziale
Używanie magii, dział
Podłączanie magii zaś opisuje specyfikę podpinania magii pod współczynniki postaci oraz podaje najlepsze kombinacje pozwalające bohaterom na pełne wykorzystanie swoich możliwości.
Pozyskiwanie magii
Dostępne w grze czary można zdobyć na kilka sposobów. Najważniejszym z nich jest
wysysanie magii od potworów podczas walki. Każdy potwór posiada inną kombinację czarów do wyssania, która zmienia się w zależności od jego poziomu. Nie każdy czar udaje się wyssać za pierwszym razem, przy niektórych trzeba długo próbować, by wreszcie się udało. Łatwość zdobycia czaru zależy od jego
siły i rzadkości (najlepsze i najrzadsze czary najtrudniej wyssać) oraz wartości
Mag bohatera. Drugim sposobem jest czerpanie czarów z licznych
punktów czerpania rozsianych po całym świecie (również na mapie). Punkty czerpania są oznaczone różowym kolorem i dzielą się na odnawialne i jednorazowe. Różnicę tę widać dopiero po zaczerpnięciu z nich czaru - jednorazowe zmieniają kolor na
niebieski i od tej pory zostaną takie do końca gry, natomiast odnawialne zmieniają kolor na
przezroczysty i po jakimś czasie (mniej więcej po kilkunastu minutach) znowu staną się różowe. Niektóre punkty czerpania są ukryte i niewidoczne (choć można z nich skorzystać, wiedząc dokładnie, gdzie się znajdują), można je zobaczyć dopiero po podpięciu umiejętności
Move-Find (GF Syrena). Nie dotyczy to mapy świata, na której nigdy nie widać punktów czerpania. Aby korzystać z obydwu tych sposobów, postać musi mieć podpiętą zdolność
Czerpanie.
Inną możliwością jest
zamiana przedmiotów na czary. Umożliwiają to GFy za pomocą swoich umiejętności. Tą drogą można zdobyć prawie każdy czar, choć bywa to czasem ciężkie, ponieważ przedmioty potrzebne do zamiany na najlepsze czary pojawiają się rzadko i w dalszej części gry. Dzięki temu skompletowanie najsilniejszej magii nie jest wcale takie proste i wymaga trochę wysiłku. Inną kategorią umiejętności są
Mid Mag-RF Quezacotla oraz
High Mag-RF Alexandra, które pozwalają zamieniać słabszą magię na silniejszą.
Każda postać może mieć
maksymalnie 100 sztuk danej magii. Kiedy liczba posiadanych czarów urośnie do stu, postać nie będzie mogła czerpać ani wymieniać tego rodzaju magii. Nie jest możliwe posiadanie wszystkich rodzajów czarów przez jedną postać - każdy bohater ma miejsce na 32 różne rodzaje czarów, podczas, gdy wszystkich czarów w grze jest 50.
Poniżej dokładna tabelka opisująca, jak zamieniać przedmioty na czary:
Czar | Umiejętność | GF | Przedmiot/Czar | Liczba otrzymanych czarów
|
Aero | T Mag-RF | Quezacotl | 1 Ostre Pióro | 20 |
Thunder | T Mag-RF | Quezacotl | 1 Magiczny Pył | 5 |
Thundara | Mid Mag-RF | Quezacotl | 5 Thunder | 1 |
| T Mag-RF | Quezacotl | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Odłamek Rafy | 20 |
Thundaga | High Mag-RF | Alexander | 5 Thundara | 1 |
| T Mag-RF | Quezacotl | 1 Magiczna Skała | 5 |
| | | 1 Skała Magmowa | 20 |
Tornado | High Mag-RF | Alexander | 5 Aero | 1 |
| T Mag-RF | Quezacotl | 1 Wiatrak | 20 |
Blizzard | I Mag-RF | Shiva | 1 Magiczny Pył | 5 |
Blizzara | Mid Mag-RF | Quezacotl | 5 Blizzard | 1 |
| I Mag-RF | Shiva | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Mroźny Wiatr | 20 |
Blizzaga | High Mag-RF | Alexander | 5 Blizzara | 1 |
| I Mag-RF | Shiva | 1 Magiczna Skała | 5 |
| | | 1 Północny Wiatr | 20 |
Water | I Mag-RF | Shiva | 1 Rybia Łuska | 20 |
| | | 1 Wodny Kryształ | 50 |
Fire | F Mag-RF | Ifrit | 1 Magiczny Pył | 5 |
Fira | Mid Mag-RF | Quezacotl | 5 Fire | 1 |
| F Mag-RF | Ifrit | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Odłamek Bomby | 20 |
Firaga | High Mag-RF | Alexander | 5 Fira | 1 |
| F Mag-RF | Ifrit | 1 Magiczna Skała | 5 |
| | | 1 Szkarłatny Kieł | 20 |
| | | 1 Skrzydło Feniksa | 100 |
| | | 1 Jajo Feniksa | 100 |
Flare | F Mag-RF | Ifrit | 1 Kamień Flare | 1 |
| | | 1 Piekielny Kieł | 20 |
Cure | L Mag-RF | Syrena | 1 Magiczny Pył | 5 |
Cura | Mid Mag-RF | Quezacotl | 5 Cure | 1 |
| L Mag-RF | Syrena | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Woda Życia | 20 |
Curaga | High Mag-RF | Alexander | 5 Cura | 1 |
| L Mag-RF | Syrena | 1 Magiczna Skała | 5 |
| | | 1 Namiot | 10 |
| | | 1 Chatka | 20 |
| | | 1 Lecząca Kolczuga | 20 |
| | | 1 Lek Szeptu | 50 |
| | | 1 Leczący Pierścień | 100 |
Death | L Mag-RF | Syrena | 1 Kamień Śmierci | 1 |
| | | 1 Ostrze Piły | 10 |
| | | 1 Energia Śmierci | 20 |
| | | 1 Nóż Szefa | 30 |
Full-Life | L Mag-RF | Syrena | 1 Pierścień Odnowy | 20 |
| | | 1 Jajo Feniksa | 100 |
Holy | L Mag-RF | Syrena | 1 Kamień Świętości | 1 |
| | | 1 Księżycowy Kamyk | 20 |
Life | L Mag-RF | Syrena | 1 Pierścień Życia | 20 |
Regen | L Mag-RF | Syrena | 1 Róg Koziorożca | 20 |
Zombie | L Mag-RF | Syrena | 1 Woda Święcona | 1 |
| | | 1 Proszek Zombie | 20 |
Demi | Time Mag-RF | Diablos | 1 Stalowa Kulka | 15 |
| | | 1 Czarna Dziura | 30 |
Double | Time Mag-RF | Diablos | 1 Smocza Łuska | 20 |
Haste | Time Mag-RF | Diablos | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Dopalacz | 20 |
| | | 1 Amulet Egidy | 100 |
| | | 1 Akcelerator | 100 |
Quake | Time Mag-RF | Diablos | 1 Kość Dinozaura | 20 |
Slow | Time Mag-RF | Diablos | 1 Magiczny Pył | 5 |
| | | 1 Pajęcza Sieć | 20 |
Stop | Time Mag-RF | Diablos | 1 Magiczna Skała | 5 |
Triple | High Mag-RF | Alexander | 5 Double | 1 |
| Time Mag-RF | Diablos | 1 Silnik Rakietowy | 30 |
| | | 1 Dusza Samanty | 60 |
| | | 1 Trzy Gwiazdy | 100 |
Berserk | ST Mag-RF | Diablos | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Stalowa Rura | 20 |
1 Bio | ST Mag-RF | Diablos | 1 Antidotum | 1 |
| | | 1 Magiczna Skała | 5 |
| | | 1 Zatruty Kieł | 20 |
| | | 1 Macka Malboro | 40 |
Blind | ST Mag-RF | Diablos | 1 Krople | 1 |
| | | 1 Macka Ochu | 30 |
Break | ST Mag-RF | Diablos | 1 Zmiękczacz | 3 |
| | | 1 Kogucie Pióro | 20 |
Confuse | ST Mag-RF | Diablos | 1 Miecz Aśoki | 20 |
Meltdown | ST Mag-RF | Diablos | 1 Tajemniczy Płyn | 10 |
Pain | ST Mag-RF | Diablos | 1 Przeklęta Szpila | 10 |
Silence | ST Mag-RF | Diablos | 1 Syrop | 2 |
| | | 1 Magiczny Pył | 5 |
| | | 1 Proszek Ciszy | 20 |
Aura | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Kamień Aury | 1 |
| | | 1 Kamień Furii | 5 |
Dispel | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Magiczny Kamień | 5 |
| | | 1 Magiczna Skała | 20 |
| | | 1 Ostrze Piły | 20 |
Drain | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Kieł Wampira | 20 |
Esuna | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Magiczny Pył | 5 |
| | | 1 Panaceum | 5 |
| | | 1 Kieł Smoka | 20 |
| | | 1 Sakwa Znachora | 100 |
Protect | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Kamień Protect | 1 |
| | | 1 Żółwia Skorupa | 30 |
| | | 1 Pierścień Giganta | 60 |
| | | 1 Żelazna Kurtyna | 100 |
Reflect | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Smocza Skóra | 20 |
| | | 1 Kurtyna Blasku | 100 |
Shell | Supt Mag-RF | Lewiatan | 1 Kamień Shell | 1 |
| | | 1 Naramiennik Elfa | 40 |
| | | 1 Osłona | 40 |
| | | 1 Księżycowa Kurtyna | 100 |
Meteor | Forbid Mag-RF | Bahamut | 1 Meteoryt | 1 |
| | | 1 Gwiezdny Pył | 5 |
Ultima | Forbid Mag-RF | Bahamut | 5 Pulse Ammo | 1 |
| | | 1 Kamień Ultimy | 1 |
| | | 1 Kryształ Energii | 5 |
| | | 1 Ciemna Materia | 100 |