Statystyki postaci wiele zyskają, jeżeli zostanie podpięta do nich magia. Takie możliwości dają GFy, które uczą się podłączania magii pod różne parametry postaci.
Aby podłączyć czar pod konkretną statystykę wybranej postaci, należy wybrać w głównym menu Łączność. Kursor przesunie się nad postacie. Po wybraniu postaci należy wybrać Łączność->Magia. Statystyki, pod które można podpiąć magię, są zaznaczone kolorem białym. Warto poeksperymentować z podpinaniem różnych czarów pod statystyki. W podpinaniu warto kierować się logiką i intuicją. Czary ofensywne najlepiej spisują się podłączone pod Siłę i Magię, lecznicze zaś zwiększają HP, Witalność i Ducha.
Magia jest najbardziej efektywna, kiedy jest podpinana po 100 sztuk. Każdy czar można podłączyć tylko pod jedną statystykę, nie ma możliwości podzielenia go między dwa parametry.
Statystyki
W menu każdej postaci są dostępne następujące statystyki:HP - maksymalna liczba HP
Str - siła ataku fizycznego
Vit - Witalność, obrona przed atakiem fizycznym
Mag - siła ataku magicznego
Spr - Duch, odporność na ataki magiczne
Spd - szybkość postaci
Eva - zdolność do uników
Hit - celność postaci
Luck - szczęście w walce (m.in. od niego zależy, czy walce pojawi się Odin, Gilgamesz lub Feniks)
Elem-Atk - magia żywiołu dołączona do ataku fizycznego
Elem-Def - obrona przed żywiołami
ST-Atk - magia statusowa dołączona do ataku fizycznego
ST-Def - obrona przed statusami
Na samym początku gry wszystkie statystyki są szare i nie ma możliwości podłączania do nich magii. Dopiero w miarę rozwoju GFów, które uczą się różnych umiejętności, statystyki te będą się stopniowo odkrywać u postaci, do której podłączone są odpowiednie GFy.
W menu Łączność->Magia można ustawić automatyczne podpinanie magii pod Siłę lub Magię. To dobre rozwiązanie dla tych, którym nie chce się główkować i kombinować. Warto jednak samemu pomyśleć nad najlepszą konfiguracją, ponieważ automat skupia się zawsze na jednej priorytetowej statystyce, pozostałe traktując jak mniej ważne.
Poniżej przedstawiona jest najlepsza z możliwych konfiguracja czarów, maksymalnie podnosząca wszystkie statystyki. Taki skład daje pierwszeństwo sile fizycznej, jednocześnie jednak bardzo wzmacnia obronę. Jeśli postać koncentruje się bardziej na magii, skuteczniejsze będzie podpięcie czaru Meteor pod Mag, natomiast pod Str czaru Flare.
HP Full-Life
Str Meteor
Vit Meltdown
Mag Holy
Spr Reflect
Spd Haste
Eva Tornado
Hit Triple
Luck Pain
Elem-Atk wybrany czar: Blizzaga, Firaga, Thundaga, Water, Quake
Elem-Def Ultima, Life, Shell, któryś z powyższych
ST-Atk wybrany czar statusowy (jedne z lepszych to Bio, Death, Drain, Slow i Stop)
ST-Def wybrane czary statusowe, przede wszystkim Berserk, Confuse i Aura
Taka konfiguracja nie tylko podnosi wysoko wszystkie statystyki, ale także uodparnia postać na wszystkie czary żywiołowe oraz zapewnia jej 50-procentową absorpcję wszystkich żywiołów. Tak właśnie działa czar Ultima w połączeniu z magią przywracającą. Dlatego też, mimo iż Ultima podnosi najwyżej Siłę oraz Magię, warto zachować ją do obrony przed żywiołami.
Nieco inne ustawienia przydadzą się przy Rinoi, jeżeli gracz zamierza korzystać z jej limitu Anielskie Skrzydło. Gracz traci wtedy nad nią kontrolę i Rinoa rzuca losowo czary, które posiada. Jedynym sposobem na możliwie największą kontrolę nad tym limitem jest zdjęcie jej wszystkich niepotrzebnych czarów i podpięcie tylko tych, które się przydadzą. Warto pozbyć się czarów statusowych, ponieważ Rinoa stosuje je dość natrętnie, czasami pod rząd. Lista nie uwzględnia także magii żywiołowej, dzięki czemu takie ustawienie jest uniwersalne w każdej walce, niezależnie od odporności przeciwnika na żywioły. Z taką konfiguracją można być pewnym, że Rinoa będzie rzucać tylko przydatne czary - a więc Meltdown, Flare, Meteor i Ultimę.
HP Full-Life
Str Flare
Vit Meltdown
Mag Meteor
Spr Reflect
Spd Haste
Eva -
Hit Triple
Luck Aura
Elem-Atk nic lub wybrany silny czar, o którym wiadomo, że nie leczy przeciwnika
Elem-Def Ultima, Life, Shell
ST-Atk -
ST-Def -
Jeśli gracz chce zdjąć postaci czar podpięty pod którąś ze statystyk lub też pozbyć się niechcianej magii z jego zasobów, musi wcisnąć A w menu Łączność->Magia->konkretny czar lub też w menu Magia->wybrana postać->Użyj.