Rybacki Horyzont
Dostaniesz się tam przez taras na drugim piętrze. Nie spodziewaj się ciepłego powitania. Możesz zwiedzić miasteczko (warto zwłaszcza odwiedzić Wielkiego Mistrza Rybackiego, który siedzi na metalowej konstrukcji - dostaniesz się do niego, schodząc długą drabiną w dół niedaleko wejścia - a także zajrzeć za dom burmistrza, gdzie siedzi Martine - warto wykorzystać ten moment na zdobycie dobrych kart). Po wszystkim udaj się do wspomnianego domku i porozmawiaj z burmistrzem. Kiedy wyjdziesz, okaże się, że do RH przybyła galbadiańska armia. Bądź czujny, gdyż zdarzać się będą losowe walki. Jest to jedna z niewielu okazji, żeby spotkać SAM08G, więc, jeśli potrzebujesz takich przedmiotów jak Ogień Grecki lub Kieł Smoka, spróbuj się na niego zaczaić. Twoim zadaniem jest odnaleźć burmistrza, którego pokojowe nastawienie nie rokuje zbyt dobrze w starciu z żołnierzami Galbadii. Jak łatwo się domyślić, będziesz z nimi walczył. Zaraz po nich pojawi się także BGH251F2, boss znany z Bazy Rakietowej. Pokonaj go, nie zapominając o wykradnięciu mu Szylkretu. Po walce czeka cię miła niespodzianka. Teraz możesz spokojnie wrócić do Ogrodu (zagadnięty na moście przez Irvina). To dobry moment na wykonanie miniquestu z Mistrzem Rybackim, więc jeśli masz chwilkę czasu, koniecznie do niego zajrzyj.
Ogród Balamb
Odnajdź Selphie na dziedzińcu i pozwól Irvinowi zrobić swoje. Squall ma teraz ważniejsze rzeczy na głowie - nieoczekiwanie Cid ogłosi jego nominację na przywódcę. Powalony tą nowiną Squall znowu uda się na spoczynek, a ty przejmiesz kontrolę nad Irvinem, który będzie wybierał instrumenty na wieczorny koncert. Warto na chwilę opuścić drużynę i pochodzić po mieście (które nagle dziwnie opustoszało - jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego, koniecznie zajrzyj do komputera w hotelu). Najważniejsze jednak jest odwiedzenie domku mechanika przy dworcu, gdzie możesz obejrzeć scenkę i otrzymać kilka sztuk wybornej amunicji. Kiedy znudzi ci się sterowanie kowbojem, wróć do drużyny i wybierz odpowiednie instrumenty. Są dwie kompozycje, które możesz zagrać. Od tego, którą z nich wybierzesz, zależy przebieg rozmowy Squalla z Rinoą. Jeżeli życzysz im wszystkiego dobrego, wybierz zwykłą gitarę, skrzypce, flet i stepowanie. Jeżeli wolisz raczej obejrzeć ich kłótnię, ustaw saksofon, gitarę elektryczną, pianino i gitarę basową. Jeżeli pomieszasz te melodie, rozmowa również nie potoczy się dobrze. Niezależnie od wyboru, czas teraz na koncert. Podczas, gdy twoi przyjaciele dają z siebie wszystko na scenie, ty zostajesz zaciągnięty przez Rinoę na randkę. Po miłej (lub też nie) konwersacji, znajdziesz się znów na górnym poziomie Ogrodu, który jest nareszcie gotowy do podróży. Gratulacje - oto twój pierwszy statek! Ogrodem Balamb możesz pływać, a także unosić się nisko nad lądem. Dostaniesz się nim na każdy ląd posiadający plażę.
W tym momencie możesz zrobić sobie przerwę od fabuły i pozwiedzać świat. Warto trochę potrenować, pograć w karty i odwiedzić znajome miejsca. Możesz również wykonać kilka questów, takich jak waza w Winhill, zdobycie Odyna i Tonberry'ego oraz kamienie w Wiosce Shumi. Polecam zwłaszcza to ostatnie, ponieważ Shumi to jedyne miejsce, w którym znajduje się wielorazowy punkt czerpania z czarem Ultima. Warto również popracować nad zdolnościami twoich GFów, walcząc z Kaktuarami żyjącymi na Pustyni Kashkabald. Najlepsze miejsca do trenowania w tym momencie to lasy na kontynencie Centra oraz Trabia - tam możesz zmierzyć się z takimi przeciwnikami jak Rubismok, Turkusmok czy Śnieżny Lew. Jeżeli masz ochotę na przejażdżkę na Chocobo, możesz nawet dotrzeć do Lasu Grandidi, który obfituje w różne ciekawe potwory.
Kiedy nacieszysz się swoim nowym środkiem transportu, udaj się do Miasta Balamb.
Miasto Balamb
Upewnij się, że masz wszystko, czego ci trzeba i zapisz grę, ponieważ przez jakiś czas nie będziesz mógł opuszczać Balamb. Kiedy tylko zbliżysz do miasta, zauważysz, że coś jest nie tak. Obok wisi Ogród Galbadia, a miasto jest pełne żołnierzy. Z początku nie będziesz mógł wejść dalej. Pokręć się chwilę po stacji benzynowej, porozmawiaj z małżeństwem, aż w końcu żołnierz stwierdzi, że zachowujesz się podejrzanie. Squall tak pokieruje rozmową, że będziesz mógł wejść do miasta. Weź ze sobą jednego członka drużyny (o przyzwoitych parametrach) oprócz Zella, który jest obowiązkowy i rozpocznij zwiedzanie miasta.
Najpierw odwiedź dom Zella i porozmawiaj z matką. Możesz również posłuchać przechwałek łobuza i poczekać, aż wybiegnie z domku. Znajdziesz go u sąsiadów, pocieszającego córkę właściciela hotelu. Pogadaj z nim, a pobiegnie w kierunku stacji benzynowej. Teraz możesz iść za nim i zagadać żołnierza. Nie wciskaj jednak przycisku akcji tak długo, aż skończy rozmawiać z właścicielem hotelu. Dzięki temu będziesz mógł w razie potrzeby opuszczać miasto - po prostu zagadnij chłopaka. Warto zajrzeć także do dziewczynki, od której można wygrać kartę Pandemony. Nie jest jednak zbyt łatwą przeciwniczką.
Twoim zadaniem jest odnaleźć kapitana, o którym rozmawiają żołnierze pod hotelem. Po rozmowie z nimi udaj się do portu, gdzie zobaczysz psa. Pogadaj z jednym żołnierzem na temat zwierzaka oraz z drugim, a dowiesz się, że kapitan właśnie złowił tutaj rybę. Kiedy wrócisz do domu Zella, zauważysz, że wydobywa się z niego dym. Matka powie o mężczyźnie, który przyszedł ugotować tu rybę. Teraz możesz wreszcie odwiedzić pokój Zella (jedyna okazja w grze!), zatem zrób to koniecznie i zapisz grę. Masz teraz dwie możliwości. Możesz biec do portu i zagadnąć psa, który poczuje od ciebie zapach ryby i zaprowadzi cię na dworzec do sprawcy smrodku. Możesz także od razu udać się na stację i porozmawiać z leżącymi żołnierzami. Jeśli kilkakrotnie zagadasz tego przy wejściu do pociągu, zauważysz, że za każdym razem nieznacznie się przesuwa. Kontynuuj ten proceder, aż leżący odsunie się na tyle, byś mógł wejść do środka. W pociągu znajdziesz kapitana, którym jest oczywiście Raijin. Niezależnie od sposobu, który wybrałeś, biegnij za nim w kierunku hotelu. Stoczysz dwie walki pod rząd: najpierw z Raijinem i dwoma żołnierzami, następnie trudniejszą z Fujin i Raijinem. Nie zapomnij o wyssaniu Pandemony z tej pierwszej, atakuj tym, co masz najlepszego i kradnij, jeżeli masz okazję. Po walce akcja potoczy się sama i wrócisz do Ogrodu. Twoim następnym celem jest Ogród Trabia.