Jeśli wydaje się Wam, że teoria mówiąca o tym, że Rinoa to Artemizja (Ultimecia) to najbardziej kontrowersyjne odkrycie dotyczące Final Fantasy VIII, to nie wiecie jeszcze wszystkiego. Przy tym, co chcemy Wam zaprezentować, Artemizja to niewinna, zarumieniona panienka. Możliwe, że ten artykuł przewróci Wasz świat do góry nogami, może także spowodować natychmiastową reakcję obronną, której ofiarą padniemy my sami. Może wystarczy, jeśli napiszemy, że ktoś, kto również na to wpadł i jedynie zasugerował to na zagranicznym forum, dostał za to bana...

Oto druga z teorii; tym razem bardziej mroczna, doroślejsza, o wiele bardziej kontrowersyjna niż poprzednia (choć to, że Rinoa to Artemizja, musi jednym z warunków, by niżej opisana teoria miała sens). To teoria, która sama w sobie, bez dowodów na jej korzyść i bez podpiętych GFów może przyprawić autora o wybicie resztek zębów i nabicie na pal, rzucenie Rubismokom na pożarcie, a w ostateczności na 999 lat odsiadki w Pustynnym Więzieniu jako więzień polityczny, za niszczenie jedynie słusznych światopoglądów. To teoria, która choć bardzo nieprawdopodobna, powoduje sensowne (wreszcie) motywy działania Artemizji. Dotychczas wszelkie działania okropnej czarownicy z przyszłości właściwie nie miały sensu...

Na początek trochę o tym, co wiadomo.

Kompresja czasu

...to nic innego, jak zamiana czasu na kilometry. Artemizja chce, by pomiędzy przeszłością, teraźniejszością i przyszłością można było po prostu przejść, zamiast bezskutecznie wymyślać wehikuły podróżujące między datami. Na początku 4. dysku Artemizja kompresuje czas i dzięki temu Squall oraz reszta paczki spokojnie przechodzą sobie aż do przyszłości, by unicestwić Artemizję.

Moc Ellone

Ellone potrafi wysyłać umysły ludzi w przeszłość do umysłów osób, które znała. Robiąc to, opiera się na własnych wspomnieniach, a to, co widzi osoba wysłana w przeszłość, to jakby wspomnienia Ellone, tyle że z innej perspektywy. Krótko mówiąc, Ellone może wysyłać ludzi w przeszłość tylko do początku jej pamięci, a więc nie mogłaby Squalla przesłać do Laguny do czasu, gdy samej Ellone jeszcze nie było na świecie.

Squall przeniesiony w czasie siedzi w umyśle Laguny i nie ma możliwości sterowania nim. Może jedynie uprzykrzać mu życie, przez co Laguna gada coś o złośliwych chochlikach. Jeśli Squall byłby czarownicą, mógłby Lagunę opętać, tak jak to robiła Artemizja.

Działania Artemizji

Czarownica z przyszłości pragnie skompresować czas. Nie chce go skompresować w całości, czyli od początku do końca świata, tylko chce skompresować między swoim czasem, przyszłością, a przeszłością. Jaką przeszłością? Skoro chce zdobyć moc Ellone, to oznacza tyle, że chodzi o przeszłość, w czasie której żyła Ellone - czyli góra trzy, cztery lata przed swoimi narodzinami (bo mniej więcej o tyle Ellone jest starsza od Rinoi).
Artemizja przenosi się do czasu teraźniejszego dla gry, gdzie opętuje Edeę i może w tym czasie zapanować nad światem. Przenosi się w taki sam sposób, w jaki Ellone przenosi Squalla do Laguny. Dokonała tego dzięki doktorowi Odine'owi, który skanując pracę mózgu Ellone w czasie działania jej mocy, stworzył Ellonową Maszynę Podłączającą (ang. Junction Machine Ellone), która robi dokładną kopię tego, co robi Ellone.
Jeżeli Artemizja obsługuję tę maszynę i sama wysyła siebie w przeszłość, może wysłać swój umysł tylko na takiej zasadzie, jak robi to Ellone, czyli do osób, które w jakiś sposób znała oraz tylko do czasu, w którym już żyje. To kolejny argument za tym, że Artemizja to Rinoa: Rinoa żyje już w czasie, gdy Artemizja opętuje Edeę; ponadto zna ją, bo to Edea opowiedziała Rinoi, jak żyć ze swoim brzemieniem.

Jeśliby wierzyć w teorię, że Artemizja chce zabić Squalla jeszcze przed ich związkiem, Artemizji niepotrzebna by była do tego Ellone. Sama Rinoa jest starsza od Squalla o 5 miesięcy i 18 dni, więc, będąc Artemizją, mogłaby się cofnąć za pomocą Ellonowej Maszyny do czasu tuż po narodzinach Squalla i zabić go czyimiś rękoma. Z tego wynika, że motyw działania "Zabić Squalla" jest błędny, niezgodny z tym, co jest w samej grze. W takim wypadku motyw działania Artemizji jest niewiadomy.

Po co Artemizji kompresja czasu?

Artemizja potrzebuje cofnąć się do czasu sprzed swoich narodzin. Chce skompresować czas, choć nadal nie wiemy, dlaczego. Pomyślmy o tym, jak działa kompresja. To zmiana czasu na odległość, dzięki której wszystkie czasy są tuż obok siebie i można pomiędzy nimi przechodzić. Skoro za pomocą maszyny nie jest w stanie osiągnąć swojego celu, musi szukać innego rozwiązania.
Za pomocą Ellone czarownica chce się przenieść jeszcze wcześniej w czasie i skompresować go aż do swojego czasu, by móc samej pójść do konkretnego miejsca i wykonać swój plan. Jaki? Cierpliwości...

Teoria

Na tę teorię wpadliśmy już dawno, jednak wciąż brakowało kilku kawałków, by miała ona sens. Jednak po sprawdzeniu japońskiej wersji gry, wszystko stało się jasne.
W angielskiej wersji, czarownica z przeszłości nazywa się Ultimecia. W japońskiej, jest to A-ru-te-i-mi-shi-a. Fonetycznie mogłoby się zgadzać - faktycznie słowo Ultimecia po japońsku należałoby tak napisać. Jednak w taki sam sposób należałoby napisać Artemisia, a po polsku Artemizja.

Artemizja to imię żony Mauzolusa, twórcy jednego z antycznych cudów świata - Mauzoleum. Gdy Mauzolus umarł, Artemizja II dokończyła dzieła cudu. Ponadto, a w tym przypadku przede wszystkim, Artemizja II była nie tylko żoną Mauzulosa, ale również jego... siostrą.

Tak, tak, głównym stwierdzeniem tej teorii dotyczącej Final Fantasy VIII jest to, że Rinoa to siostra Squalla.

"Ale jak to?", "Przecież to niemożliwe!", "Popieprzyło was!", to pewne niektóre myśli, które Wam do głów przychodzą. Pokażemy Wam jednak dowody.

Laguna to ojciec Squalla, a także pierwsza miłość Julii. Moglibyście pomyśleć, że przecież Laguna był w pokoju Julii tylko raz i całą noc przegadał, ale w grze jest wystarczająco dużo aluzji, żeby odrzucić tę niewinną wersję wydarzeń. Jak pamiętacie, w trakcie spotkania Laguny z Julią występuje kilka zaciemnień ekranu, które już powinny dać dużo do zrozumienia. Rzadko, choć się zdarza, występuje alternatywna wersja wydarzeń: Kiros i Ward od początku przyjazdu do miasta Deling nagabują Lagunę, by wyrwał "laskę od pianinka", by "wypił soczek, jak na prawiczka przystało", że "nie ma miejsca w armii dla kogoś, kto nawet takiego zadania nie potrafi wykonać". Rubaszny Ward mówi nawet coś o "utrafieniu".
Nawet w normalnej wersji wydarzeń w chwili, gdy Julia gra na pianinie, a gracz spróbuje wyjść z baru, Laguna mówi o tym, że "jeśli ucieknie, już na zawsze będą go nazywać prawiczkiem".
Jednak w tej alternatywnej wersji wydarzeń, Laguna pod wpływem wina... zasypia na łóżku Julii. Wtedy mogło zdarzyć się naprawdę wiele.
Nazajutrz Kiros, Ward i Laguna zostają wysłani na misję na kontynent Centra. Później wiadomo - walka z żołnierzami Esthar, skok z klifu i pojawienie się Laguny w Winhill.

Następną kartę historii Laguny odkrywa trzecia sekwencja w pubie w Winhill. Spotkanie Kirosa i Laguny w pubie odbyło się około roku od nocy Laguny z Julią, sami o tym mówią. Mówią wtedy też, że Laguna był przez pół roku od wypadku przykuty do łóżka, a Kiros wykurował się w miesiąc.
Wydawałoby się, że powyższy akapit zaprzecza temu, by to Laguna był ojcem Rinoi; no bo przecież mija ponad 6 miesięcy pomiędzy spotkaniem z Julią a pełną sprawnością ruchową Laguny w Winhill, a Rinoa jest starsza od Squalla o 5 miesięcy i 20 dni. Ponadto Raine nie jest w zaawansowanej ciąży w chwili spotkania Laguny z Kirosem. A jednak jest inaczej, 6 miesięcy pomiędzy jednym a drugim niczego nie udowadnia. Laguna nawet nie musiał płodzić Squalla w chwili odzyskania pełnej sprawności ruchowej, mógłby zrobić to nawet miesiąc później. Gdyby tak było, Raine w chwili rozmowy w pubie byłaby w 5 miesiącu ciąży, a Rinoa nawet mogłaby być już na świecie (i mieć już ponad 3 miesiące).
Raine, tak jak wygląda w tym czasie, mogłaby spokojnie być w 5 miesiącu ciąży. Każdy, kto orientuje się w tych sprawach, wie, że w tym okresie kobieta wcale nie wygląda jeszcze jak balon, zwłaszcza, jeżeli nie należy do najchudszych. W przypadku Raine ciężko to rozstrzygnąć, jednakże, porównując jej wygląd z innymi bohaterkami gier japońskich, które nawet w wieku dojrzałym prezentują sylwetki niedożywionych nastolatek, można ją uznać za całkiem spory kawał babki. Do tego Raine nosi sweterek, który może skutecznie ukrywać zaczątki brzuszka. Ponadto Ellone mówi: "Wujek Laguna i Raine są..." (i w tym momencie przerywa jej Laguna, krzycząc), co może świadczyć o tym, że już wcześniej mogą być blisko ze sobą. Zwłaszcza, że mała Ellone pyta się Raine (gdy Laguna podsłuchuje), czy będzie ona z Laguną na zawsze. Nie pytałaby, gdyby nie zauważyła, że coś między nimi było.

Laguna po rozmowie o Julii w pubie, mówi do niej w myślach:
"(Cieszę się, że u ciebie wszystko w porządku. Zostały nam czułe wspomnienia...)"

Czy "czułe wspomnienia" (ang. fond memories) powstałyby po nocy ciągłego biadolenia Laguny o jego chęci zostania dziennikarzem? Raczej nie. Resztę dopowiedzcie sobie sami.

A jakim cudem Squall mógłby się urodzić tylko 5 miesięcy i 20 dni po Rinoi? To proste. Squall mógł być wcześniakiem i urodzić się w 7. miesiącu. Jak wiadomo, dziecko urodzone w siódmym miesiącu ma o wiele więcej szans na zdrowe przeżycie niż urodzone w ósmym miesiącu, zatem Squall mógł spokojnie urodzić się wcześniej bez konsekwencji dla swojego zdrowia, co jednak mogło poważnie nadwątlić siły jego matki. Raine po przedwczesnym urodzeniu Squalla (może przydarzył jej się jakiś wypadek, w końcu wszystko musiała w domu robić sama, jak Laguny nie było) mogła chorować i po tym, jak Laguna wysłał do niej uratowaną Ellone, wymęczona Raine zmarła. Ellone była już na tyle rozumna, że gdy Raine przed śmiercią kazała jej się opiekować Squallem, robiła to także w sierocińcu. Przez to też Squall chciał sobie Ellone przywłaszczyć i wołał na nią "Siostrzyczka" (w końcu była przy nim od małego i razem zostali wysłani do sierocińca).

Aby wszystko dokładnie wyjaśnić, poniżej jest oś czasu z najbardziej prawdopodobnym tokiem wydarzeń:
-> 3 czerwca roku 1 - Spotkanie z Julią.
-> 4 czerwca roku 1 - Laguna wyjeżdża na misję.
-> 11 czerwca roku 1 - Laguna, Kiros i Ward na klifie.
-> ok. 13-15 czerwca roku 1 - Laguna pojawia się w Winhill.
-> 15 grudnia roku 1 - Laguna wstaje z łóżka, w mniej więcej tym samym czasie ślub Julii z Carawayem; Julia nagrywa "Eyes on me".
-> 15 stycznia roku 2 - Spłodzenie Squalla.
-> 3 marca roku 2 - Narodziny Rinoi.
-> 15 czerwca roku 2 - Laguna z Kirosem w pubie - Raine jest w 5. miesiącu ciąży.
-> początek lipca roku 2 - uprowadzenie Ellone, Laguna wyrusza za nią w podróż.
-> 23 sierpnia roku 2 - Raine ma jakiś wypadek, rodzi się dziecko, które jest wcześniakiem (ma trochę ponad 7 miesięcy). Raine się rozchorowuje.
-> lipiec, może sierpień roku 3 - Laguna po zwiedzeniu całego świata i zarabianiu pieniędzy na artykułach oraz grze w filmie, dostaje się do Esthar, uwalnia Ellone i wysyła ją do Raine.
-> środek sierpnia roku 3 - Raine umiera, roczny Squall i 4,5-letnia Ellone zostają wysłani do sierocińca (Laguna ich nie bierze do siebie ze względu na moc Ellone).

Ktoś mógłby powiedzieć, że to nieprawda, bo przecież w grze jest wyraźnie w tutorialu napisane, że rok po napisaniu piosenki "Eyes on me" i po ślubie z Carawayem, rodzi się Rinoa. Niestety, jest to błąd angielskiej wersji gry. W wersji japońskiej występuje stwierdzenie, że Rinoa rodzi się "w następnym roku". Właśnie - w następnym roku kalendarzowym. Jeśli ślub został wzięty w grudniu, to marzec kolejnego roku, gdy rodzi się Rinoa, jest następnym rokiem po ślubie Julii z Carawayem. Strach pomyśleć, co jeszcze straciliśmy z tej niezwykłej fabuły na skutek niekompetencji angielskich tłumaczy...

Historia, którą prezentuje nam angielska wersja gry, ma więcej luk niż ta, którą tu udowadniamy - ponieważ generał Caraway nie może być ojcem Rinoi. Kiros w pubie (rok po spotkaniu Laguny z Julią) mówi, że jakiś czas temu Julia wyszła za mąż. Skoro tak, to nawet, gdyby do pożycia doszło w noc poślubną, Julia nie zdążyłaby urodzić Rinoi ponad 5 miesięcy przed narodzinami Squalla (przecież niedługo po spotkaniu w pubie Ellone zostaje porwana i Laguna już później nie widział Raine... a skądś Squall musiał się zrobić).

Ponadto Raine opowiada, że Julia czekała na swą pierwszą miłość... jak myślicie, dlaczego jeszcze po kilku miesiącach, gdy po Lagunie zaginął ślad, ona wciąż na niego czekała? Bo liczyła na to, że on nie zginął na wojnie, wróci i zobaczy swoją córkę... Gdy w końcu straciła nadzieję, Caraway otoczył ją i przyszłe dziecko opieką, biorąc z nią szybki ślub i ratując jej reputację.

Takie wytłumaczenie ma także mocny dowód w postaci charakteru Rinoi. Lekkomyślności i niepoprawnego optymizmu dziewczyny nie ma ani w jej matce, ani w rzekomym ojcu. Zarówno Julia Heartilly, jak i generał Caraway, to ludzie zorganizowani, spokojni i rozsądni. Julia to dama z klasą, która niewątpliwie przekazała swoją urodę i wdzięk córce, jednakże nie ma ona w sobie tej figlarnej i nierozważnej iskierki, która wyraźnie tli się w Rinoi. Charakter Rinoi jest wyraźnie podobny do sposobu myślenia i zachowania Laguny - dziewczyna jest chwilami równie lekkomyślna, niezaradna i uczuciowa, co długowłosy żołnierz o gołębim sercu. Gdyby przyjrzeć się tym dwojgu jeszcze wnikliwiej, to są oni podobni do siebie nawet z wyglądu...

Prawdziwe motywy działania Artemizji

Nie wiadomo, co dzieje się po akcji opisanej w grze. Squall i Rinoa zapewne się pobierają i żyliby długo i szczęśliwie, gdyby nie ich pochodzenie. Możliwe, że rodzi się im dziecko - może jest chore i umiera, a może ze względu na matkę czarownicę i to, że pochodzi z kazirodczego związku, jest potworem? Nie wiadomo. Możliwe, że dziecko to zabija Squalla, a Rinoa widząc to, musi je zabić.

Po tych wydarzeniach wychodzi na jaw, że Squall i Rinoa są rodzeństwem i Rinoa zaczyna nienawidzić Laguny. Staje się powoli zła i knuje plan, co zrobić, by zabić tego, który, wprawdzie nieświadomie, ale jednak sam to wszystko spowodował. Co mogłaby zrobić, by zabić Lagunę, jeszcze przed spłodzeniem zarówno jej, jak i Squalla? Po to właśnie Artemizja potrzebowała Ellone.
Chciała skompresować czas tak, by móc samej dostać się do chwili, zanim Laguna pojawił się w hotelu u Julii. Po kompresji przeszłaby przez wszystkie czasy aż do początku i zabiła Lagunę. Na jej drodze jednak stanął "Squall, który przeszył jej serce mieczem".

Zanim zaczniecie obmyślać plan zemsty na nas, za to, że zburzyliśmy Wam tym tekstem Wasz porządek świata, przeczytajcie to wszystko jeszcze raz na spokojnie i zastanówcie się nad tym na chłodno. Tylko teraz cała historia FF8 ma sens. Do tej pory wiele wątków było niedomkniętych, cała kwestia Artemizji była owiana mgłą tajemnicy i nikt nie potrafił wyjaśnić jej motywów. Niezbyt ciekawa fabuła oraz brak rozwinięcia niektórych wątków były najczęstszymi zarzutami, które gracze stawiali grze Final Fantasy VIII. Teraz jednak fabuła FF8 odkryła wreszcie swoje drugie dno, to mroczne, dojrzałe i bezlitosne wobec swoich bohaterów. Teraz wreszcie wiemy, co oznacza tajemnicze określenie "Liberi Fatali", czyli "dzieci naznaczone przeznaczeniem", teraz wreszcie widzimy, jak głęboko zakopane jest jądro tej historii. Po tych wszystkich odkryciach nikt nie może już powiedzieć, że fabuła FF8 została pomyślnie zamknięta; właśnie teraz widać, jak wiele jeszcze o niej nie wiemy. Ta historia, bardziej niż którakolwiek część sagi, zasługuje na kontynuację - w postaci dodatku, filmu, czy też może nawet drugiej części gry. Co do motywów i działań SE, nic nie wiemy, jak dotąd są zajęci wyciskaniem każdej kropli z FF7, jednakże, może właśnie niedługo sięgną po nowe źródło zysków?

Podsumowując, teoria ta niekoniecznie musi być prawdziwa, jednak trzeba przyznać, że mocno trzyma się kupy, potwierdzając jednocześnie mroczną przyszłość Rinoi. Jak wiadomo, japońskie gry nie lubią walić graczy młotem między oczy, woląc pozostawić pewną sferę niedomkniętą i niewyraźną, by gracze mogli sami dopowiedzieć niektóre rzeczy. Czy my dopowiedzieliśmy sobie za dużo? Tego nie wie nikt, poza twórcami tej gry. Jest to jednak kolejny dowód na to, że ósma odsłona Final Fantasy to coś więcej niż tylko historia miłosna dwojga nastolatków oraz opowieść o ratowaniu świata. Najważniejsze, najbardziej mroczne wątki zostały ukryte głęboko pod skórą tej opowieści. Być może wielu fanów serii wyklnie nas i uzna za wariatów, my jednak wierzymy, że wszystkie elementy, które tu opisaliśmy, zostały umieszczone w grze nieprzypadkowo.

Być może wielu z Was dojdzie do wniosku, że takie rozwiązanie jest dla Squalla i Rinoi zbyt okrutne. Czy to możliwe, by twórcy FF8 przygotowali dla dwójki głównych bohaterów tak mroczny i druzgocący finał, który w dodatku odgrywa się po zaciemnieniu napisów końcowych? Czy powolna transformacja w złą czarownicę oraz kazirodczy związek to nie za dużo jak na tę parę, która przecież w ostatniej minucie końcowego filmu wygląda jak ucieleśnienie szczęśliwej miłości? Cóż, reality isn't kind - to słowa samego Squalla. Być może nigdy nie dowiemy się, jaka jest prawda; jeśli jednak ta teoria się sprawdzi, to ósma część Final Fantasy stanie się niewątpliwie najbardziej głęboką i dojrzałą historią w swojej serii.



{kunena_discuss:702}