Można się spodziewać, że w grze, w której jednym z głównych wątków są splatające się losy czarownic, magia będzie odgrywała ważną rolę. W świecie FFVIII magia ma podwójne znaczenie. Można nie tylko korzystać z niej podczas walki, ale także znacznie poprawić swoje statystyki, podłączając czary pod konkretne współczynniki. Ten drugi aspekt jest nawet ważniejszy od pierwszego - ponieważ można przejść całą grę, nie używając wcale magii bądź robiąc to tylko epizodycznie, natomiast bez podłączania czarów pod statystyki ciężko jest pokonać nawet proste potwory.

Spis dostępnych czarów oraz ich właściwości są szerzej opisane w dziale Używanie magii, dział Podłączanie magii zaś opisuje specyfikę podpinania magii pod współczynniki postaci oraz podaje najlepsze kombinacje pozwalające bohaterom na pełne wykorzystanie swoich możliwości.

Pozyskiwanie magii


Dostępne w grze czary można zdobyć na kilka sposobów. Najważniejszym z nich jest wysysanie magii od potworów podczas walki. Każdy potwór posiada inną kombinację czarów do wyssania, która zmienia się w zależności od jego poziomu. Nie każdy czar udaje się wyssać za pierwszym razem, przy niektórych trzeba długo próbować, by wreszcie się udało. Łatwość zdobycia czaru zależy od jego siły i rzadkości (najlepsze i najrzadsze czary najtrudniej wyssać) oraz wartości Mag bohatera. Drugim sposobem jest czerpanie czarów z licznych punktów czerpania rozsianych po całym świecie (również na mapie). Punkty czerpania są oznaczone różowym kolorem i dzielą się na odnawialne i jednorazowe. Różnicę tę widać dopiero po zaczerpnięciu z nich czaru - jednorazowe zmieniają kolor na niebieski i od tej pory zostaną takie do końca gry, natomiast odnawialne zmieniają kolor na przezroczysty i po jakimś czasie (mniej więcej po kilkunastu minutach) znowu staną się różowe. Niektóre punkty czerpania są ukryte i niewidoczne (choć można z nich skorzystać, wiedząc dokładnie, gdzie się znajdują), można je zobaczyć dopiero po podpięciu umiejętności Move-Find (GF Syrena). Nie dotyczy to mapy świata, na której nigdy nie widać punktów czerpania. Aby korzystać z obydwu tych sposobów, postać musi mieć podpiętą zdolność Czerpanie.

Inną możliwością jest zamiana przedmiotów na czary. Umożliwiają to GFy za pomocą swoich umiejętności. Tą drogą można zdobyć prawie każdy czar, choć bywa to czasem ciężkie, ponieważ przedmioty potrzebne do zamiany na najlepsze czary pojawiają się rzadko i w dalszej części gry. Dzięki temu skompletowanie najsilniejszej magii nie jest wcale takie proste i wymaga trochę wysiłku. Inną kategorią umiejętności są Mid Mag-RF Quezacotla oraz High Mag-RF Alexandra, które pozwalają zamieniać słabszą magię na silniejszą.

Każda postać może mieć maksymalnie 100 sztuk danej magii. Kiedy liczba posiadanych czarów urośnie do stu, postać nie będzie mogła czerpać ani wymieniać tego rodzaju magii. Nie jest możliwe posiadanie wszystkich rodzajów czarów przez jedną postać - każdy bohater ma miejsce na 32 różne rodzaje czarów, podczas, gdy wszystkich czarów w grze jest 50.

Poniżej dokładna tabelka opisująca, jak zamieniać przedmioty na czary:


Czar
Umiejętność
GF
Przedmiot/Czar
Liczba otrzymanych czarów
Aero
T Mag-RF
Quezacotl
1 Ostre Pióro
20
Thunder
T Mag-RF
Quezacotl
1 Magiczny Pył
5
Thundara
Mid Mag-RF
Quezacotl
5 Thunder
1
 
T Mag-RF
Quezacotl
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Odłamek Rafy
20
Thundaga
High Mag-RF
Alexander
5 Thundara
1
 
T Mag-RF
Quezacotl
1 Magiczna Skała
5
 
 
 
1 Skała Magmowa
20
Tornado
High Mag-RF
Alexander
5 Aero
1
 
T Mag-RF
Quezacotl
1 Wiatrak
20
Blizzard
I Mag-RF
Shiva
1 Magiczny Pył
5
Blizzara
Mid Mag-RF
Quezacotl
5 Blizzard
1
 
I Mag-RF
Shiva
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Mroźny Wiatr
20
Blizzaga
High Mag-RF
Alexander
5 Blizzara
1
 
I Mag-RF
Shiva
1 Magiczna Skała
5
 
 
 
1 Północny Wiatr
20
Water
I Mag-RF
Shiva
1 Rybia Łuska
20
 
 
 
1 Wodny Kryształ
50
Fire
F Mag-RF
Ifrit
1 Magiczny Pył
5
Fira
Mid Mag-RF
Quezacotl
5 Fire
1
 
F Mag-RF
Ifrit
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Odłamek Bomby
20
Firaga
High Mag-RF
Alexander
5 Fira
1
 
F Mag-RF
Ifrit
1 Magiczna Skała
5
 
 
 
1 Szkarłatny Kieł
20
 
 
 
1 Skrzydło Feniksa
100
 
 
 
1 Jajo Feniksa
100
Flare
F Mag-RF
Ifrit
1 Kamień Flare
1
 
 
 
1 Piekielny Kieł
20
Cure
L Mag-RF
Syrena
1 Magiczny Pył
5
Cura
Mid Mag-RF
Quezacotl
5 Cure
1
 
L Mag-RF
Syrena
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Woda Życia
20
Curaga
High Mag-RF
Alexander
5 Cura
1
 
L Mag-RF
Syrena
1 Magiczna Skała
5
 
 
 
1 Namiot
10
 
 
 
1 Chatka
20
 
 
 
1 Lecząca Kolczuga
20
 
 
 
1 Lek Szeptu
50
 
 
 
1 Leczący Pierścień
100
Death
L Mag-RF
Syrena
1 Kamień Śmierci
1
 
 
 
1 Ostrze Piły
10
 
 
 
1 Energia Śmierci
20
 
 
 
1 Nóż Szefa
30
Full-Life
L Mag-RF
Syrena
1 Pierścień Odnowy
20
 
 
 
1 Jajo Feniksa
100
Holy
L Mag-RF
Syrena
1 Kamień Świętości
1
 
 
 
1 Księżycowy Kamyk
20
Life
L Mag-RF
Syrena
1 Pierścień Życia
20
Regen
L Mag-RF
Syrena
1 Róg Koziorożca
20
Zombie
L Mag-RF
Syrena
1 Woda Święcona
1
 
 
 
1 Proszek Zombie
20
Demi
Time Mag-RF
Diablos
1 Stalowa Kulka
15
 
 
 
1 Czarna Dziura
30
Double
Time Mag-RF
Diablos
1 Smocza Łuska
20
Haste
Time Mag-RF
Diablos
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Dopalacz
20
 
 
 
1 Amulet Egidy
100
 
 
 
1 Akcelerator
100
Quake
Time Mag-RF
Diablos
1 Kość Dinozaura
20
Slow
Time Mag-RF
Diablos
1 Magiczny Pył
5
 
 
 
1 Pajęcza Sieć
20
Stop
Time Mag-RF
Diablos
1 Magiczna Skała
5
Triple
High Mag-RF
Alexander
5 Double
1
 
Time Mag-RF
Diablos
1 Silnik Rakietowy
30
 
 
 
1 Dusza Samanty
60
 
 
 
1 Trzy Gwiazdy
100
Berserk
ST Mag-RF
Diablos
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Stalowa Rura
20
1 Bio
ST Mag-RF
Diablos
1 Antidotum
1
 
 
 
1 Magiczna Skała
5
 
 
 
1 Zatruty Kieł
20
 
 
 
1 Macka Malboro
40
Blind
ST Mag-RF
Diablos
1 Krople
1
 
 
 
1 Macka Ochu
30
Break
ST Mag-RF
Diablos
1 Zmiękczacz
3
 
 
 
1 Kogucie Pióro
20
Confuse
ST Mag-RF
Diablos
1 Miecz Aśoki
20
Meltdown
ST Mag-RF
Diablos
1 Tajemniczy Płyn
10
Pain
ST Mag-RF
Diablos
1 Przeklęta Szpila
10
Silence
ST Mag-RF
Diablos
1 Syrop
2
 
 
 
1 Magiczny Pył
5
 
 
 
1 Proszek Ciszy
20
Aura
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Kamień Aury
1
 
 
 
1 Kamień Furii
5
Dispel
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Magiczny Kamień
5
 
 
 
1 Magiczna Skała
20
 
 
 
1 Ostrze Piły
20
Drain
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Kieł Wampira
20
Esuna
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Magiczny Pył
5
 
 
 
1 Panaceum
5
 
 
 
1 Kieł Smoka
20
 
 
 
1 Sakwa Znachora
100
Protect
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Kamień Protect
1
 
 
 
1 Żółwia Skorupa
30
 
 
 
1 Pierścień Giganta
60
 
 
 
1 Żelazna Kurtyna
100
Reflect
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Smocza Skóra
20
 
 
 
1 Kurtyna Blasku
100
Shell
Supt Mag-RF
Lewiatan
1 Kamień Shell
1
 
 
 
1 Naramiennik Elfa
40
 
 
 
1 Osłona
40
 
 
 
1 Księżycowa Kurtyna
100
Meteor
Forbid Mag-RF
Bahamut
1 Meteoryt
1
 
 
 
1 Gwiezdny Pył
5
Ultima
Forbid Mag-RF
Bahamut
5 Pulse Ammo
1
 
 
 
1 Kamień Ultimy
1
 
 
 
1 Kryształ Energii
5
 
 
 
1 Ciemna Materia
100