Lightning


Broń: gunblade
Eidolon: Odin
Unikalna zdolność: Army of One
Podstawowe role: Commando, Ravager, Medic

Lightning przez długi czas pełni rolę lidera w drużynie. Jednak nawet w późniejszym okresie, kiedy gracz dostanie już możliwość usunięcia jej z grupy, warto ją w niej zatrzymać, ponieważ jest to świetnie zbalansowana, uniwersalna postać. Specjalizuje się zarówno w atakach fizycznych, jak i magicznych, a dodatkowo wcześnie uczy się czarów leczniczych. Doskonała jako postać wspierająca, mogąca w mgnieniu oka przeobrazić się z silnego maga w medyka.

Sazh


Broń: pistolety
Eidolon: Brynhildr
Unikalna zdolność: Cold Blood
Podstawowe role: Ravager, Synergist, Commando

Sazh to dość trudna i wymagająca postać, między innymi dlatego, że jego ścieżka w Crystarium jest najkrótsza. Mimo iż jedną z jego głównych ról jest Commando, Sazh nie imponuje w walce ani siłą fizyczną, ani zestawem ofensywnych umiejętności. Jego prawdziwą siłą jest rola Synergista, która wcześnie daje mu dostęp do tak istotnych zdolności jak Bravery, Faith czy Haste. Dodatkowo Sazh ma dość spore HP, a jego bronie często oferują unikalne efekty dodatkowe.

Snow


Broń: naszywki na płaszcz (w walce Snow używa własnych pięści)
Eidolon: Shiva
Unikalna zdolność: Sovereign Fist
Podstawowe role: Sentinel, Commando, Ravager

Snow jest idealnym wyborem na lidera drużyny w późniejszym etapie gry. Jego największą zaletą jest ogromne HP, a także doskonale wyeksponowana rola Sentinela, dająca mu dostęp do wielu zdolności pozwalających zmniejszać otrzymywane obrażenia. Oprócz tego Snow świetnie radzi sobie w rolach ofensywnych, zarówno tych polegających na sile fizycznej, jak i magii. Zupełnie nie sprawdza się natomiast jako Medic, zatem po ukończeniu głównej ścieżki rozwoju najlepiej przydzielić mu rolę Saboteura lub Synergista.

Hope


Broń: bumerang
Eidolon: Alexander
Unikalna zdolność: Last Resort
Podstawowe role: Medic, Ravager, Synergist

Hope ma najmniej HP ze wszystkich postaci, brakuje ma także siły fizycznej. Rekompensuje to najlepszym zestawem czarów leczących, a także świetnym współczynnikiem mocy magicznej. Jako Synergist ma także dostęp do zdolności defensywnych takich jak Protect czy Shell, co czyni z niego praktycznie obowiązkową postać w trudniejszych walkach. Po ukończeniu głównej ścieżki warto przydzielić mu rolę Saboteura, nie najgorszym pomysłem jest także rozwijanie roli Sentinela, aby nieco zwiększyć jego słabe HP.

Vanille


Broń: wędka
Eidolon: Hecatoncheir
Unikalna zdolność: Death
Podstawowe role: Saboteur, Medic, Ravager

Vanille to dobra postać magiczna, która szybko uczy się czarów obszarowych. Jest prawie tak dobrym medykiem jak Hope, jednak jej największą siłą jest rola Saboteura, dająca jej dostęp do tak przydatnych zdolności jak Poison, Imperil czy Dispel. Znakomicie sprawdza się w trudnych walkach wymagających częstych zmian paradigmów. Po zakończeniu głównej ścieżki warto przydzielić jej rolę Synergista, a także, podobnie jak w przypadku Hope'a, Sentinela, co pomoże w zwiększaniu jej HP.

Fang


Broń: dzida
Eidolon: Bahamut
Unikalna zdolność: Highwind
Podstawowe role: Commando, Sentinel, Saboteur

Fang to zdecydowanie najlepsza postać ofensywna. Ma największy współczynnik siły fizycznej z całej drużyny, jako Commando uczy się także wielu automatycznych umiejętności dających przewagę w walce. Jest także całkiem dobrym Sentinelem, choć pod względem HP ustępuje Snowowi i Sazhowi. Jakby tego było mało, jest świetna także jako Saboteur, mając od razu dostęp do czaru Slow. Jej główną wadą jest brak Ravagera w zestawie domyślnych ról, zatem zaraz po ukończeniu głównej ścieżki warto zacząć ją szkolić właśnie w tym kierunku.